Geluk is op een bankje in het park

Het ritje in de auto met mijn dochter naar het park is een van mijn favoriete kwartiertjes van de week. Ze verteld dan over dingen die ik al jaren voor lief nam. Ze stelt vragen waar ik het antwoord niet meer op weet. We praten over muziek en over waarom mensen soms dingen doen die niet mogen. Haar jonge geest werpt een frisse blik over mijn eigen belevingswereld.

Ik zet haar af bij het park voor haar wekelijkse hardloop training. Ze heeft eigenlijk geen zin. Ik ga niet in de auto zitten wachten en loop richting het park.

Ik loop langs weilanden met schapen en prachtige huizen die ik nooit zal kunnen betalen. Gelukkig maar, want dan blijft er geen tijd meer over. Het schelpenpaadje richting de rand van het park kraakt onder mijn schoenenk. Lekker rustig hier.

Er staat een bankje met een prachtig uitzicht over de weilanden en ik ga zitten. Het zou code geel worden vanavond, maar hier is niets van te merken. Het voelt wel wat bedrukt, alsof de lucht meer water dan zuurstof bevat. In de weilanden voor mij zie en hoor ik nog wat schapen. Volgens mij is er ook een slootje tussen mij en de weilanden want ik hoor een aantal kikkers luid kwaken. Dan is het even stil. Als er weer één begint hoor ik ze ineens allemaal. Zo gaat dit voor kikkers waarschijnlijk dag en nacht door.

Drie kwartier heerlijk gezeten en gelezen. Even helemaal rustig, blij, gelukkig. Even voor 8 uur loop ik rustig terug naar de auto. In de verte is mijn dochter nog zwoegen op en af de heuvel. Even later komt ze aan gedribbeld en trekt de waterfles uit mijn handen. Ik had er expres maar een paar slokjes uit genomen, ik had al het vermoeden dat zij wel een slokje zou lusten.

“En hoe was het?” vroeg ik haar.
“Leuk hoor, maar belachelijk warm, ik zweet me een ongeluk. Komt denk ik omdat er meer water dan zuurstof in de lucht zit.”

We stappen weer in de auto en vervolgen ons gesprek van een uurtje geleden. Mijn op één na favoriete kwartiertje van de week.

“Pap? Ik vind het gezellig zo in de auto.”
“Ik ook,” zeg ik.

Geef een reactie

