Het gevoel van vrijheid

Afgelopen zondag ochtend heb ik mijn  hardloopschoenen aangetrokken
en heb ik een flik stuk gerend door een natuurgebied vlak bij huis.pad

Het was er rustig want het regende af en toe een beetje. Ik had verder geen plannen die dag
dus ik hoefde ook niet op mijn klokje te kijken. Ik liet mijn gedachten de vrije loop.

Ik dacht er aan hoe het komt dat ik mij vaak gespannen, kribbig, of moe voel. Dit is wat er zo’n beetje door mijn hoofd ging:

Er komen veel te veel prikkels binnen. Dit gaat door van ochtends vroeg tot avonds laat. we ben altijd bereikbaar, en men verwacht ook dat we altijd bereikbaar zijn. We zijn gewend geraakt aan een constante informatiestroom, we zijn een beetje verslaafd zelfs. Ook ik, besef ik me.

Ik denk dat ik mijn telefoon zo 100 keer per dag zonder reden tevoorschijn haal. Het is een soort van automatisme geworden. Zelfs tijdens het TV kijken heb ik mijn telefoon in de hand. Als ik mijn bed in ga kijk ik nog wat Youtube.
Ik slaap dus ook nog eens te kort, wat vast ook geen goede invloed op mijn humeur heeft.

Wat voor impact zal deze constante prikkeling hebben op mij? Het gevoel van de constante spanning kom heus niet alleen door mijn telefoon (ik heb ook behoorlijk last van uitstelgedrag), maar ik denk dat het zeker grote invloed heeft.

Toen ik ongeveer 6,5 k gerend had stond ik even stil en keek om me heen.
Geen Facebook, Mail, WhatsApp YouTube of wat dan ook. Alleen ik, de weg en de natuur om mij heen. Door de donkere wolken zag het er prachtig uit. Ik voelde me heerlijk ontspannen.

Ik vervolgde mijn rondje en besefte dat ik mij zo prettig voelde omdat ik geen last had van de constante prikkels en iets aan het doen was wat ik leuk vind.
Dus, voortaan wat vaker de constante prikkels (mijn telefoon dus) uit. Gewoon helemaal uit. En dan iets doen wat ik leuk vind. Wie weet Voel ik mij dan nog vaker zoals afgelopen zondag ochtend…

Geef een reactie

