Uitstelgedrag

Ik heb net als veel mensen last van uitstel gedrag. Dit komt omdat ik naast de ratio stem ook nog een ander stemmetje in mijn hoofd heb ronddwalen. Mijn ‘direct bevredigings’ stemmetje

De ratio in mij zegt dat ik NU die belangrijke klus moet doen. Het direct bevredigings stemmetje echter is het hier niet mee eens. Het direct bevredigings stemmetje heeft hele andere plannen. Hij wil 3 uur lang Youtube filmpje kijken.

De ratio stem verliest de strijd en druipt af. De belangrijke klus wordt uitgesteld.
Het vervelende is dat het speelveld van het direct bevredigings stemmetje uiteindelijk helemaal niet zo bevredigend is. Op het moment zelf voelt de beloning goed. Maar ik denk dat alle uitstellers het schuldgevoel wel kennen. Ik verdien de beloning eigenlijk niet, ik heb de klus nog steeds niet af. Morgen moet het af en ik ben nog lang niet klaar! Whaaaa!!!!

En dan laat het 3e stemmetje in je hoofd van zich horen. Het ‘paniek stemmetje’. En als het direct bevredigings stemmetje ergens niet tegen kan, dan is het wel het paniek stemmetje. Wegwezen, denkt het direct bevredigings stemmetje! En ineens kan het ratio stemmetje weer in actie komen. De klus wordt eindelijk opgepakt, maar veel te laat natuurlijk.

Zo, een klein kijkje in mijn hoofd. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn direct bevredigings stemmetje het niet elke keer overneemt van mijn ratio stem.

Een korte zoektocht (ik had nog maar weinig tijd over omdat ik eerst even alle Facebook statusupdates moest bekijken) op het web geeft mij de volgende tips.

  • Sta op tijd op (ja, en dan?)
    Werk met lijstjes (werken met lijstjes kan soms handig zijn, maar bij mij is het vaak een manier om toch weer onder de eigenlijke klus uit te komen)
  • De belangrijkste en meest uitdagende taak meteen ‘s morgens aanpakken (dit werkt op zich wel, als de klus diezelfde ochtend ook afgerond kan worden)
  • Kleine stapjes, een grote klus in stukjes hakken (Voor mij hetzelfde als een lijstje maken, dus geen uitdaging voor mijn direct bevredigings stemmetje)
  • Visualiseer je werk (geeft bij hetzelfde effect als bij het maken van lijstjes of het maken van kleine stapjes)
  • Doe de kleine klusjes meteen (ja, maar het is zo weinig werk. Dat klusje kan ik morgen ook nog wel doen)
  • Beperk je perfectionisme (ik heb geen last van perfectionisme, ik ben al blij als het lukt!)
  • Lijstjes maken, Pomodoro, todo apps.

Het zijn voor mij allemaal excuses om de klus te vermijden. Ik heb maar één tip gevonden die echt werkt.

Ga gewoon beginnen, met je luie reet!

En dit is ook precies wat ik vanaf  nu ga doen!
Nou ja, vandaag…

Morgen… Misschien.

 

Geef een reactie

