Trainen voor de halve marathon

Mijn 2 doelen voor dit jaar, de Cityrun van 10k en de damloop van 16k heb ik gehaald. het uitlopen van beide afstanden ging eigenlijk prima. Ik heb mij voorgenomen om ergens volgend jaar een Halve marathon te gaan doen. Mensen om mij heen zeggen “het is ‘maar’ 5 k verder dan de damloop, moet makkelijk kunnen”. Maar lekker makkelijk gezegd, ik had wel wat last van mijn knie en achillespezen na mijn damloop en gisteren had ik het best zwaar met een rondje van ‘slechts’ 7 k.

Ik ben eens wat gaan lezen over het trainen voor de halve marathon en ik lees verschillende verhalen. De een zegt dat als je maar vaak genoeg rondjes van 10-12 k loopt je er wel komt. Een ander zegt dat je veel interval training moet doen, want deze kilometers tellen dubbel. Er zijn ook diverse schema’s maar deze gaan er van uit dat ik buiten het hardlopen niets te doen heb.

Als ik kijk naar mijn eigen opbouw tot de 16 k zie ik dat ik vaak elke week dezelfde afstand aflegde en dan ineens een aantal kilometers meer liep. de nieuwe afstand dan probeerde vaker te lopen, tot ik een afstand van 14 k te pakken had, zonder dat ik 3 dagen moeilijk liep van de spierpijn. Die 16 k moet dan ook wel lukken was het idee. Deze ‘slechts’ 2k extra zorgde er wel voor dat toch weer een paar dagen spierpijn had en wat klachten aan spieren en gewrichten heb nu. Dus om even terug te komen over wat mensen zeggen “het is ‘maar’ 5 k verder dan de damloop”…

Wat ik wel kan concluderen is dat ik wekelijks wat meer kilometers moet gaan vreten om een halve marathon goed uit te kunnen lopen. Wat zo hier en daar lees is dat je wekelijks toch echt wel tussen de 40 en 60 k moet rennen. Dit is zo ongeveer mijn maandgemiddelde! De 21k wordt dus wel een pittige uitdaging voor me.

afstand per maand Mijn gemiddelde afstand per week over de laatste 4 maanden ligt ongeveer op 61 k per maand! Ik zal er dus echt een schepje bovenop moeten doen. Vaak neem ik alleen op maandag en zaterdag de tijd om een rondje te doen, gemiddeld kom ik uit op 15 k per week. Ik ga proberen om 3x in de week een rondje van minimaal 10k te doen en af en toe op de baan mee doen met de interval training. Om de week probeer ik dan één keer of het lukt om steeds een kilometer extra te doen, tot ik op ongeveer 19k zit.  Dan is het nog maar ‘slechts” 2 k tot het uiteindelijke doel. En wat is nu 2 k? Bijna niets toch? 😉Dagstaat 2015

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Mari Durieux schreef:

    Er zijn verschillende invalshoeken die kan bekijken, last van je knie zegt waarschijnlijk wel dat je te snel hebt opgebouwd op een net iets te hoog tempo. Ik heb daar ook echt veel last van gehad, er zijn schema’s die gewoon langzaam een aantal km toevoegen per week. En belangrijkste is dat je er lol in houd anders werkt geen een schema

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s