PDF bestand splitten in losse documenten

Op mijn werk krijg ik regelmatig PDF bestanden aangeleverd met een paar duizend brieven aan klanten. Elke brief in de PDF bestaat uit bijvoorbeeld 2 pagina’s. Al deze brieven moet ik dan apart opslaan in ons digitaal archief door er een referentie nummer aan te koppelen.

Omdat alle brieven in één PDF aangeleverd wordt moet ik deze in stukjes knippen. Na wat zoeken heb ik hier een handig programma voor gevonden. En het mooie is dat het ook vanaf de command line werkt! Daar word ik blij van! Voordeel van de MSDos-prompt is namelijk dat je op deze manier ook e.e.a. kunt automatiseren. Ik heb bijvoorbeeld een hotfolder aangemaakt. Het Batch script start elk uur en kijkt of er PDF bestanden in de input folder staan. Ik heb nu nog maar een paar muisklikken nodig om een PDF te splitten.

Als het automatisch kan, doe het dan!

Het programma kun je hier gratis downloaden FreePDFSplitterMerger

Onderstaand een simpel batchprogrammaatje die het splitten van de pagina’s verzorgd.
Om het te laten werken moet je zorgen dat bovenstaand programma op deze locatie staat: d:\batch\PDFsplitter\splitter.exe
Vervolgens maak je 2 folders aan: D:\batch\PDFsplitter\Input\ en D:\batch\PDFsplitter\output\
Je kunt uiteraard ook een ander pad kiezen, pas dit dan ook aan in het script.

Onderstaande regels plak je in kladblok en sla je op als een .bat bestand

echo off
set var=0
color 17
cls
echo Splitter_2 split pdf bestanden per 2 pagina’s
:split
if not exist D:\batch\PDFsplitter\input\*.pdf goto exit
if not exist D:\batch\PDFsplitter\input\*.PDF goto exit
rename D:\batch\PDFsplitter\input\*.pdf input.pdf
Echo bezig met splitten per 2 pagina’s
set /A var=%var%+1
call d:\batch\PDFsplitter\splitter.exe -split -outfilename:”D:\batch\PDFsplitter\output\%var%output.[page].pdf” -pageevery:2 “D:\batch\PDFsplitter\input\input.pdf”
del D:\batch\PDFsplitter\input\input.pdf
goto split
:exit

Vervolgens plaats je één of meerdere PDF documenten die je wilt splitsen in de Input folder en start het batchprogramma.
De gesplitste documenten kun je vinden in de map D:\batch\PDFsplitter\output\

Overigens kan het Splitprogramma ook documenten mergen en heeft het ook een normale interface.

Geef een reactie

