Experiment ‘slapen zonder smartphone’: conclusie

De afgelopen periode heb ik een klein onderzoekje bij mijzelf gedaan; wat is de invloed van mijn smartphone gebruik op mijn nachtrust. nu, een maand verder heb ik voldoende gegevens om mijn eerste conclusies te trekken. En ik moet zeggen, deze zijn best positief!
Onderzoek heeft uitgewezen dat het licht dat smartphones uitstralen het slaaphormoon Melatonine onderdrukt (de stof zorgt er voor dat je wilt slapen als het donker wordt).  En hoe slechter mijn nachtrust, hoe slechter mijn prestaties overdag.

0-metingofflinedata
Eerst nog even terug naar een maand terug. Ik heb toen een 0-meting gedaan. Gemiddeld zat ik tot 23.25 met mijn hoofd naar mijn telefoonscherm te staren. Statussen checken, nieuws lezen, Facebook, mail, werk, internet enz. enz.
Meestal ging ik pas slapen op het moment dat ik mijn telefoon op mijn voorhoofd liet vallen.

Ook heb ik een korte tijd de kwaliteit van mijn slaap gemeten met de app ‘Sleep as Android’. De app gaf aan dat ik dagelijks ongeveer 0,4 uur te weinig sliep en het percentage diepe slaap lag iets onder de 50%. Overigens heb ik nooit het gevoel gehad dat ik slecht sliep, maar ik merkte wel dat ik overdag soms slecht in mijn energie zat.

Resultaten na één maand
Ik kijk eerst naar de verzamelde cijfers.


Offline tijden
Het idee was om elke dag uiterlijk 21:30 mijn telefoon uit te zetten (offline) zodat ik minder blauw licht ‘binnen zou krijgen’. Dit is niet elke dag gelukt, maar stukken beter dan de afgelopen jaren.
offline

Vergelijk met de rest van de wereld
Het effect van het eerder wegleggen van mijn telefoon is dat ik vaak eerder naar bed ga en eerder in slaap val. Als ik mijn gegevens vergelijk met de rest van Nederland (en de wereld) dan zie ik dat ik meer slaapuren maak dan de gemiddelde wereldburger. Het percentage diepe slaap ligt wel iets lager. Dit komt waarschijnlijk omdat ik een paar dagen ziek ben geweest, en ik heb 5 dagen Disney achter de rug! Mijn aantal diepe slaap cycli ligt wel weer hoger. (Brongegevens: Sleep as Android)

slaap

 

 

 

Als ik de cijfers even wegleg en bekijk hoe ik de afgelopen maand heb ervaren dan vallen mij een aantal dingen op:

  • Ik merk gewoon dat ik beter slaap, ik heb over het algemeen geen moeite meer om in slaap te vallen.
  • Het internet stopt nooit. Mijn vrouw zegt weleens dat Facebook bijvoorbeeld een boek is dat nooit uit is. Hierdoor ‘moet’ je steeds maar weer kijken. Ik heb mij er nu op ingesteld om het boek om half 10 te sluiten en dit geeft rust.
  • Ik merk, zeker de laatste 1,5 week dat ik véél meer energie heb overdag. En dit is wel zo prettig.

Conclusie
Mijn doel is bereikt. Ik heb overdag veel meer energie en hier was het mij eigenlijk om te doen. Of dit komt doordat ik minder blauw licht krijg vlak voor het slapen weet ik niet. Waarschijnlijk komt het gewoon omdat ik eerder slaap en dus meer slaapuren maak, meer dan de gemiddelde wereldburger. De cijfers geven aan dat de kwaliteit van mijn slaap ook omhoog gaat.

Ik bekijk over een paar maanden de data nog eens om een goed vergelijk over een wat langere periode te kunnen maken.
Ik ben zeker van plan om mijn telefoon elke avond wat eerder weg te blijven leggen, want ik voel me er prima bij! Ik laat mijn experiment dus nog wat langer doorlopen (maar niet meer zo strikt als de afgelopen maand)

Ik zeg, experiment geslaagd!

 

Geef een reactie

