Experiment ‘slapen zonder smartphone’: Tijd over?

Mijn ‘Experiment’ ‘slapen zonder smartphone‘ loopt nu een week. Ik zet mijn telefoon dagelijks uiterlijk 21.30 uit om uit te vinden of dit effect heeft op de kwaliteit van mijn slaap. Ik gebruik diverse tools om dit te meten.

Toch gebruik ik niet alleen de data voor mijn experiment, ook mijn ‘gevoel’ speelt mee. Na een week vallen mij een paar dingen (los van de data) op.

  • ik merk dat ik eerder naar bed ga dan normaal, ik maak meer slaapuren
  • Het geeft een rustgevend gevoel dat ik nu weet dat ik elke dag uiterlijk om 21.30 offline ga
  • Omdat ik weet dat ik geen berichten meer binnen krijg heb ik ook niet meer de drang om op mijn telefoon te kijken
  • Ik ben op mijn werk iets productiever

Als ik dan toch even kijk naar de metingen over mijn slaapgedrag dan zie ik dat mijn aantal diepe slaap uren iets toeneemt. Nog wel te vroeg om vast te kunnen stellen dat dit komt door het aanpassen van mijn smartphonegedrag.

Als ik puur op mijn gevoel af ga merk ik het goed is om mijn telefoon eens wat vroeger uit te zetten…
Misschien dat ik in de toekomst nog meer ‘offline-uren’ inlas. Wat zal ik een tijd over hebben.

Geef een reactie

