6 apps om je leven te loggen

Meten is weten, zeggen ze. En al vind ik dat je niet alleen van de data uit moet gaan is het erg leuk om dingen over je zelf bij te houden. Hoeveel stappen zet ik per dag? Hoeveel calorieën neem ik in? Hoeveel calorieën verbrand ik? Hoe slaap ik? Hoe productief ben ik?

Ikzelf gebruik deze data om verbanden te leggen. Hoe komt het dat ik soms energie te kort kom? Hoe komt het dat ik soms slecht slaap? Waarom ben ik op dinsdag het meest productief? Door de data te combineren kan ik patronen ontdekken, en belangrijker nog, mijn gedrag aanpassen om mijzelf te verbeteren.

De tijd dat we alles in een schriftje moesten schrijven is voorbij. Dankzij de sensoren in je smartphone is er veel data (automatisch) te verzamelen. Hieronder het lijstje apps die ik gebruik om mijzelf te meten

  1. Runkeeper
    Als ik ga hardlopen zet ik altijd mijn sporthorloge aan om mijn rondje te meten. Hoeveel kilometer, snelheid, verbrande calorieën en mijn route wordt automatisch vastgelegd. Mijn horloge kan de gemeten data synchroniseren met Runkeeper. Op de site kun je je data analyseren. Zo weet ik dat ik tot nu toe 285 kilometer heb hardgelopen, waarbij ik 29027 calorieën verbrand heb (73 metingen). Runkeeper heeft overigens ook een app die je kunt gebruiken tijdens je rondje, maar ik vind het prettiger lopen met een sporthorloge om. Er zijn ook andere goede apps om je rondjes te meten, zoals Strava, Endomondo en Runtastic. Kwestie van smaak.
  2. Google Fit
    Ik heb zelf een Android wear horloge en dan is Google Fit echt onmisbaar. Met behulp van het horloge (zonder kan ook) wordt het aantal stappen gemeten die je maakt gemeten. Ook kun je je hartslag meten (via mijn horloge) Google Fit doet zijn best om automatisch te herkennen of je bijvoorbeeld loopt of fietst, maar dit gaat vaak niet goed. Google fit kan ook koppelen met bijvoorbeeld de app Runkeeper. Mijn verwachting/hoop voor deze app is dat deze verder uitgebreid wordt en beter met andere apps en services gaat samenwerken
  3. Moves
    Moves doet eigenlijk hetzelfde als Google Fit, maar dan beter. Het is een minimalistische app die keurig je activiteiten bijhoudt. Moves doet dit eigenlijk  nog beter dan Google Fit is mijn mening. De app zelf geeft alleen een dagelijks overzicht, maar dee app is te koppelen met een eindeloos aantal andere apps en services en dit is meteen de kracht van deze app. Een aanrader.
  4. Myfitnesspal
    Met deze app kun je invoeren wat je dagelijks eet. Er zit een gigantische database met ingrediënten achter waardoor je zeer accuraat je ingenomen calorieën kunt meten. Je kunt ook bijvoorbeeld de barcode van een potje pindakaas scannen waarna de app keurig het aantal calorieën per portie aangeeft. Via de app of de website kun je je profiel invullen; hoeveel wil je afvallen, hoeveel weeg je, man, vrouw etc. Myfitnesspal geeft dan een advies over hoeveel calorieën je dagelijks in mag nemen. Als je alles keurig invult zie je hoeveel calorieën je nog over hebt. Myfitnesspal is ook te koppelen met o.a. Runkeeper. Je verbrande calorieën worden dan ook verwerkt. Er zijn nog veel meer toeters en bellen te vinden in Myfitnesspal, teveel om hier te noemen. Deze app motiveert mij enorm om beter te letten op wat ik eet. Ook zeer zeker een aanrader!
  5. Sleep as Android
    Met deze app kun je meten hoe je slaapt. De app meet je lichte slaap, je diepe slaap en je rem slaap en geeft dit weer in mooie grafieken. De app gebruikt de bewegingssensor in je telefoon of smartwatch om je slaap te meten. Er zijn zeer veel instellingen en je kunt je data ook uploaden naar sleepcloud voor (nog) verdere analyse. Ik gebruik de app nog niet zo heel lang, de tijd zal leren wat voor nuttige data ik hier uit kan halen.
  6. Evernote
    Evernote is voor veel doeleinden te gebruiken. Waar ik het onder andere voor gebruik is om belangrijke mijlpalen te loggen. Wanneer is mijn dochter afgezwommen? Wanneer verloor ze haar eerste melktand? Hoeveel gas, water en licht heb ik de afgelopen jaren verbruikt.? En gewoon de dagelijkse dingen die je wilt bewaren. Zo maak je door de jaren heen een mooie tijdlijn over jezelf (en je gezin)

Met bovenstaande apps is het redelijk eenvoudig om gegevens over jezelf te verzamelen. Er zijn nog veel meer apps te vinden. Weet jij er nog een paar? Zet ze maar in een reactie op dit bericht. Wat ik zelf nog niet gevonden heb is een app om mijn productiviteit te meten. Iemand een idee?

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. chefpapa schreef:

    Ik moet overigens wel concluderen dat de Moves app wel erg veel van mijn accu vraagt.

    Like

Geef een reactie

