Experiment ‘slapen zonder smartphone’: Meten is weten

Vandaag start ik met mijn experiment ‘slapen zonder smartphone‘. Om het resultaat te kunnen meten ga ik de volgende dingen bijhouden:

– hoe laat ga ik offline
– hoe laat kom ik weer online
– hoe laat ga ik naar bed
– hoe laat word ik weer wakker
– hoe uitgerust word ik wakker
– hoe fit voel ik mij gedurende de dag
– hoe productief ben ik gedurende de dag

Om het meten zo eenvoudig mogelijk te kunnen doen maak ik gebruik van een paar (Android) apps. ‘Automagic’ en ‘sleep as Droid’. Met deze gegevens hoop ik een verband te kunnen leggen tussen mijn smartphonegebruik en de kwaliteit van mijn nachtrust.

Mijn slaapgedrag meten met ‘Sleep as Android’
Ik meet mijn slaap sinds een korte tijd met de app ‘Sleep as Android‘. Door de bewegingssensoren in je smartphone meet de app wanneer je licht slaapt of vast slaapt en presenteert dit in grafieken, Als je wakker wordt kun je de afgelopen nacht een cijfer geven van 1 t/m 5. Er zitten nog veel meer functies in de app, maar voor mijn doel nog niet echt relevant. De app heeft ook een koppeling met mijn smartwatch. De app maakt dan gebruik van de sensoren in mijn horloge voor nog nauwkeurige metingen.

Ik ben een beetje verkouden, dus snurkte ik een stuk meer dan normaal. Ik heb de app zo ingesteld dat mijn horloge gaat trillen op het moment dat ik snurk (snurkdetectie). Handig, want ik schoot elke keer even wakker en het snurken stopte hierdoor. Alleen werd mijn vrouw ook wakker van mijn trillende horloge, ze was niet zo blij met me. Vanavond de optie maar even uitzetten.

Automagic
Automagic is een app waarmee je via stroomschema’s (flow) je smartphone automatisch dingen kan laten uitvoeren. In dit geval gebruik ik de app om in een tekstbestand weg te schrijven wanneer ik offline of online ga. Via een snelkoppeling wordt er een flow gestart. Ik moet een keuze maken of ik online of online ga en ik geef een kwaliteitcijfer (productiviteitscijfer) tussen 1 en 5. De flow ziet er versimpeld zo uit:

flowHet aangemaakte tekstbestand (komma gescheiden) Wordt door Automagic geüpload naar Dropbox. Op mijn laptop importeer en verwerk ik in Excel het tekstbestand. het komt er dan ongeveer zo uit te zien:
offlinedata

Meer apps
Overigens gebruik ik nog meer apps om dingen over mijzelf bij te houden. Zo gebruik ik Runkeeper voor mijn hardlooprondjes, Moves en Google Fit voor het aantal stappen per dag, en soms gebruik ik Myfitnesspal voor het loggen van mijn eetgewoontes. Verder gebruik ik mijn LG G watch R smartwatch om  mijn stappen te tellen, mijn slaap te meten en om mijn hartslag te meten

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

