Lekker slapen zonder smartphone?

Regelmatig (zeg maar gerust bijna altijd) neem ik mijn telefoon mee mijn bed in en lees ik blogs, kijk Youtube filmpjes, check mail, Facebook, Twitter, Google+, luister muziek enz, enz. Nu is er de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de effecten van smartphones en tablets op je nachtrust. Ze hebben bijvoorbeeld ontdekt dat het licht dat smartphones uitstralen het slaaphormoon Melatonine onderdrukt, en die stof zorgt er voor dat je wilt slapen als het donker wordt.  En hoe slechter mijn nachtrust, hoe slechter mijn prestaties overdag. En dit is niet wat ik wil. Tijd voor een persoonlijk experiment!

Aangezien ik zelf vaak tot laat naar mijn telefoonschermpje tuur ben ik eens gaan denken. Zou het echt uitmaken als ik mijn telefoon eerder wegleg? Slaap ik dan beter? Krijg ik meer energie? wordt ik productiever? Voel ik mij dan beter? Al die onderzoeken zijn mooi, maar wat voor effect zou het op mij hebben als ik mijn telefoon niet mee naar bed zou nemen? Er is maar één manier om hier achter te komen, een persoonlijk onderzoek

Onderzoek
Om het effect van mijn smartphonegebruik op mijn nachtrust te meten ga ik de komende tijd mijn “smartphonegedrag” aan passen. Ik ga één maand lang proberen om mijn smartphone uiterlijk om 21.30 uit te zetten. Vanaf die tijd worden mijn hersencellen dus niet meer geprikkeld. (…) Ik zal dagelijks bijhouden hoe laat ik offline ga en hoe laat ik weer online kom. Daarbij ga ik bijhouden hoe laat ik naar bed ga, hoe ‘fris’ of ‘onfris’ ik wakker wordt, hoe het met mijn energielevel zit en hoe productief ik ben geweest.

0-meting
Ik heb een kleine 0-meting gedaan, de grafiek hieronder geeft aan hoe laat ik de afgelopen tijd offline ging.Gemiddeld ga ik rond 23.25 offline en dit is meestal ook het tijdstip dat ik ga slapen. Elke dag rond 7.45 ben ik weer online.

offlinedataWat zal het effect zijn van het eerder offline gaan? Ik ga het meemaken. Ik zal met enige regelmaat updates plaatsen.

Wat denk jij dat de effecten zullen zijn?

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Rob Alberts schreef:

    Een sliime foon heb ik niet.
    Twee keer daags controleer ik mijn email.
    En daar wil ik het bij laten.

    Vriendelijke groet,

    Like

  2. chefpapa schreef:

    Dat kan natuurlijk ook 😉 misschien een volgend experiment… Misschien…. Ooit…

    Like

  3. Bert schreef:

    Wow! Great to find a post with such a clear meegass!

    Like

Geef een reactie

