Waarom data mij motiveert

Ik ben erg van de data. Ik gebruikt het op mijn werk om inzicht te krijgen in de verschillende werkstromen en planningen hierop te baseren. Door de data kan ik voorspellen wanneer het bijvoorbeeld extra druk is, hoe lang we met iets bezig zullen zijn, waar we kunnen besparen, of ik genoeg bezetting heb, of men wel hard genoeg werkt, en ga zo maar door.

Privé verzamel ik ook data, voornamelijk over mijn beweging en eetgedrag. Het is zeker niet het geval dat ik een afgetraind lichaam heb (in tegendeel), maar het interpreteren van de data helpt mij mijn doelen te bereiken. Data werkt motiverend voor mij.

Data motiveert!
Behalve dat het gewoon leuk is om te zien hoeveel stappen je hebt gezet op een dag dient het voor mij voornamelijk als een motivator. Data motiveert mij beter te presteren. Ik heb ergens gelezen dat als je 10.000 stappen per dag zet je erg goed bezig bent. Er zijn dagen dat ik de 3000 nog niet haal (zittend beroep). Om toch een beetje in de buurt te komen probeer ik zo veel mogelijk de trap te pakken en wandel ik in mijn pauze een stukje buiten. Ik vind het fantastisch om na een rondje hardlopen de data te analyseren. De data is zelfs een goede reden om mijn hardloopschoenen aan te trekken. Ook houd ik sinds een tijdje bij wat ik eet, waardoor ik kan zien hoeveel calorieën ik binnen krijg. Als je weet hoeveel calorieën er in een zak chips zitten (ik ben er gek op) loop je het chips pad bij de supermarkt lekker voorbij.

stappen sept

Inzicht
Door het interpreteren van mijn persoonlijke data vind ik bijvoorbeeld antwoord op de vraag hoe het toch komt dat ik soms zo weinig energie heb? Of wanneer juist veel. Door dingen in mijn levensstijl aan te passen hoop ik dan meer energie te krijgen. En met meer energie presteer je beter. Door mijn data krijg ik inzicht in:

  • Hoe vaak loop ik hard?
  • Hoeveel calorieën verbrand ik tijdens het hardlopen?
  • Ren ik met een constante snelheid?
  • op welke dagen zijn mijn loop prestaties het best?
  • hoeveel calorieën eet ik per dag?
  • Wat eet ik?
  • Hoe laat ga ik naar bed?
  • hoe laat sta ik op?
  • Hoeveel stappen zet ik per dag?
  • Is er een verband tussen mijn eetpatroon, slaapgedrag en loop prestaties?
  • Op welke dagen heb ik veel energie? En op welke dagen weinig? Wat kan de oorzaak hiervoor zijn?

Apps en hardware
Er zijn verschillende apps die (al dan niet) automatisch gegevens bijhouden. Ook is er diverse hardware die gegevens voor je bij kunnen houden, activiteiten trackers, sport- en “slimme” horloges.

De apps die ik o.a. gebruik om persoonlijke data te verzamelen zijn:

  1. Runkeeper
  2. Google Fit
  3. Myfitnesspal
  4. Een paar eigen scripts
  5. Dropbox
  6. IFTTT

De hardware die ik hiervoor gebruik:

  1. Mijn vertrouwde Motorola MotoACTV (sporthorloge)
  2. Mijn LG G watch R (Android wear)
  3. Mijn Motorola Moto G (2014) smartphone
  4. Mijn laptop

Ik ben maar een mens
Het is zeker niet zo dat ik super gezond leef, alles onder controle heb en alles goed doe. Helemaal niet zelfs. Maar het kan geen kwaad om jezelf te analyseren en te kijken of iets ook anders kan. Als ik merk dat ik slecht in mijn energie zit wil ik weten hoe dit komt en ga ik proberen om hier iets aan te doen. Vaak lukt dit, maar soms ook niet. Maak niet uit, ik ben ook maar een mens.

 

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

