Wat ligt er voorbij je comfort zone?

Als je vooruit wil, of het nu in de zakelijke of privé sfeer is, zul je in beweging moeten komen en uit je comfortzone moeten stappen. Want voorbij je comfort zone ligt je persoonlijke ontwikkeling, en hier leer je jezelf echt kennen. Zo vond ik het zelf vreselijk moeilijk om bijvoorbeeld een presentatie te geven aan een groep mensen. Ik vond het echter wel belangrijk om mijzelf hierin te ontwikkelen dus ben ik mijzelf gaan dwingen om het toch te doen. Het resultaat is dat ik er nu best goed in ben geworden, omdat ik nu weet dat ik het kan. (Al heb ik nog steeds last van klamme handjes hoor.)

Angst
Je comfortzone, de naam zegt het al, is natuurlijk lekker veilig maar als je hierin blijft blijft alles zoals het is. Als je hier vrede mee hebt is dit natuurlijk prima, maar ikzelf heb altijd de drang om de lat hoger te leggen voor mijzelf. Ik wil niet in een sleur terecht komen. Het voelt gewoon erg goed als je iets gepresteerd hebt waarvan je eerder dacht dat je het niet kon of niet durfde.
uit je comfortzone stappen is eigenlijk over je angst heen stappen.

Het presenteren, waarvan ik dacht dat ik er slecht in was, was gewoon iets wat tussen mijn oren zat. Toen ik eenmaal een aantal keer voor een groep gestaan had kreeg ik alleen maar complimenten. Ik kreeg zelf complimenten over die ene keer dat ik dacht dat ik een minuut lang dichtklapte. Mijn publiek had dit helemaal niet gemerkt en vond dat ik erg evenwichtig en duidelijk overkwam. Ik kan je zeggen, dat was echt een boost voor mijn zelfvertrouwen.

Een ander voorbeeld. Sinds vorig jaar ben ik gestart met hardlopen en dit gaat steeds beter. In het begin vond ik het best lastig en was ik na 1 kilometer uitgeput (mijn conditie was 0) Dit jaar is mijn doel om de Dam tot Dam loop te gaan doen. Als je merkt dat je steeds veder kunt rennen geeft dit ook een goed gevoel.

Resultaat
Doordat ik uit mijn comfortzone durf te stappen ervaar ik het gevoel van ‘overwinning’. Het is goed voor mijn zelfvertrouwen en het smaakt naar meer! Ik heb geleerd dat voorbij mijn comfortzone een hele wereld openligt en deze ga ik ontdekken. stap voor stap.

Geef een reactie

