Help! mijn kinderen willen niet eten!

Het avondeten met de kinderen is vaak een stressvol uurtje bij ons thuis, ze zijn moe en chagrijnig na een drukke dag op  school. De eerste vraag die ze stellen is meestal; ‘wat eten weee?’ als het antwoord niet uit één van de 4 p’s bestaat (patat, pizza, pannenkoeken, pasta zònder saus) dan is dat dan net het laatste zetje richting een mentale breakdown. Gezellig! Papa en mama hebben óók een drukke dag gehad en zitten niet te wachten op zeurende en huilende kinderen.

Het alwetende internet geeft tips hoe dit te doorbreken, zie hier een paar voorbeelden:
– Eet samen met je kinderen (gezellig als het hele gezin een breakdown heeft)
– Schep niet te veel tegelijk op (nog minder?)
– Breng regelmaat in (telt regelmatig de 4 p’s ook?)
– Leer een kind te proeven
– Gebruik eten nooit als straf of beloning (het avondeten is al een straf voor ze)
– Neem de tijd voor het avondeten (Tijd nemen de kids wel, ze doen een half uur over één aardappel)
– Betrek je kinderen bij het bereiden van de maaltijden (Hier ben ik het wel helemaal mee eens, vaak erg gezellig!)
– Besteed aandacht aan de bereiding (helemaal waar)

Allemaal leuk en aardig, maar op de laatste 2 tips na kun je ze allemaal vergeten. Er is slechts één goede tip om je kids blij aan tafel te krijgen.

HOUDT ZE VOOR DE GEK…

Ik bedoel niet dat je tegen ze moet liegen, maar je kunt de waarheid best een beetje verdraaien. Mijn vader vertelde mij vroeger dat raapstelen slappe patatjes zijn en ineens waren ze een stuk minder vies! Nog zo’n leuke van mijn vader; nieuw wegdek, langere remweg. Mijn vader leerde mij dat je dan langer de tijd had om te remmen. Pas vorig jaar kwam ik erachter dat…. Wat ik hiermee wil zeggen is dat kinderen alles geloven wat jij ze vertelt. Een leugentje om bestwil dus.

Ik heb een paar recepten bedacht dat het avondeten iets aantrekkelijker maakt.

Brocolitaart. Brocoli is vies, maar taart niet
Zelfgemaakte ketchup. Mijn kinderen zijn niet gek op pastasaus, maar wel op ketchup. Ik vertel mijn kinderen dat ik een hele pan zelfgemaakte ketchup voor ze heb gemaakt
– Bietjes noem ik reuze toverballen. Je krijgt er zelfs een rode tong van
– Witlof noem ik andijvie. Witlof is smerig, andijvie iets minder
– Spinazie verpak ik in filodeeg en het is ineens een gigantische loempia!
– Aardappelpizza. Één van de 4 p’s!)
Zalmsnoepje. Zodra het woord snoep valt zijn ze verkocht.

Heb jij ook van dit soort recepten? geef maar een reactie.

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

